9. Societate şi biserică �n Evul Mediu timpuriu (Z. K. Pinter, I. M. Ţiplic) a) Relaţiile vasalice şi
cavalerismul b) Biserica occidentală,
Papalitatea şi puterea laică �n Evul Mediu timpuriu |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU �N EUROPA �ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL� PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul �nvăţăm�ntului de zi
şi I.D.D. - �� copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean �n Context European
(IPTCE)
Structuri sociale �n mediul rural Dislocarea Imperiului de Apus,
făr�miţarea rega�telor �n mari principate teritoriale,
hărţuirea continuă exercitată de sarazini şi
normanzi, apoi lenta creştere demografică care �ncepe să se
manifeste odată cu secolul al X-lea, �n timp ce activitatea
comercială �şi reia av�ntul - �n Adriatica, Marea Nordului, Baltica
-, toate acestea au făcut ca sistemul carolingian al marilor domenii
să evolueze. Sistemul feudal, care reprezintă originalitatea
societăţii Occidentului medieval, �ncep�nd cu secolul al XI-lea,
combină un număr de date observabile �ncă �nainte de anul
1000, dar care, la această dată, dob�ndesc un caracter definitiv,
�n ciuda importantelor decalaje de la o regiune la alta a
creştinătăţii. Sistemul feudal se �ntemeiază pe un mod de
exploatare a păm�ntului şi de integrare a oamenilor pe care
francezii �l numesc seigneurie rurale,
englezii manorial system iar germanii
Landsherrschaft. Ca structură,
domeniul feudal era �mpărţit �n rezerva seniorială şi �n
gospodării deţinute de ţărani, gospodării grevate de
diverse statute juridice. Pe de o parte, proprietarul feudal acordă ţăranilor,
oricare ar fi statutul lor juridic, astfel de gospodării pentru care
aceştia �i sunt datori cu prestaţii �n bani, �n natură sau �n
muncă. Pe de altă parte, marele proprietar profită de
situaţia lui excepţională, de edificiul unui castel şi de
acapararea puterii politice, pentru a-şi impune dominaţia - le ban/banus - nu numai asupra
oamenilor care-i lucrează păm�nturile, ci şi asupra celor
cărora le poate acorda protecţie, deci pe care-i poate constr�nge
datorită castelului său. Această realitate feudală
şi seniorială ţine de o viziune coerentă despre
societate, viziune exprimată de g�nditorii timpului, adică oamenii
Bisericii, prin două noţiuni esenţiale: � fiecare ocupă �n lume locul pe care-l vrea Dumnezeu; � locul fiecăruia e hotăr�t ţin�nd seama de una dintre
cele trei funcţii pe care omul le poate �ndeplini �n societate -
rugăciunea, lupta şi munca. Rolul cel mai important �n societate revenea
Bisericii, bunul mers al lumii medievale se sprijinea pe ordinul
războinicilor, dar supravieţuirea clericilor şi a
războinicilor era asigurată de cea de a treia stare, a
ţăranilor, care lucra păm�ntul �n cadrul satului, al
domeniului seniorial şi al parohiei rurale. După dispariţia
sclaviei, practic desfiinţată spre anul 1000, statutul lor juridic
oferă nenumărate varietăţi şi trepte, de la
ţăranul iobag p�nă la ţăranul liber. Societatea medievală, la fel ca cea
antică, era bazată �n mare parte - la �nceputurile ei - pe munca
sclavilor, deosebirea este că Evul Mediu i-a creat sclavului
condiţii de viaţă mai uşoare şi �ncă din secolul
al IX-lea a manifestat tendinţa de a �nlocui sclavia cu starea de
iobăgie. Triburile germanice care au migrat �n Imperiul Roman de Apus �n
secolul al V-lea au contribuit la�
slăbirea şi descompunerea relaţiilor de tip sclavagist.
�n timpul incursiunilor sau al cuceririi�
unor provincii de către migratori, numeroşi sclavi,
profit�nd de fuga stăp�nilor, au izbutit să se elibereze din
sclavie. Eliminarea progresivă a sclaviei nu s-a datorat Bisericii,
declinul ei �n Europa medievală a �nceput - �n perioada cuprinsă
�ntre secolele X-XIII - c�nd �n ţările occidentale sursele de
aprovizionare cu sclavi se �mpuţinaseră. Satele. Izvoarele istorice cu privire la viaţa rurală a Europei
apusene �n Evul Mediu timpuriu sunt puţine şi de valoare
inegală; �n polipticele sau inventarele de bunuri funciare
aparţin�nd mănăstirilor sunt �nregistrate numele domeniilor,
�ntinderea rezervei senioriale şi a loturilor ţăranilor
dependenţi, cu indicarea situaţiei juridice a
deţinătorilor lor şi a obligaţiilor. Pentru epoca
carolingiană, �nsă, s-au păstrat informaţii relativ mai
numeroase despre structura, organizarea şi funcţionarea domeniului
rural. Gruparea �n jurul unor incinte rituale a jucat un
rol �n formarea aşezărilor ţărăneşti �ncă
la celţi şi vechii germani, de asemenea necesitatea de a se apăra
�n caz de pericol era un motiv puternic pentru a determina micile
colectivităţi constituite din c�teva familii mari să se
aşeze �n zone �nalte - o modalitate tipică pentru satele din
regiunile mediteraneene, evidentă �ndeosebi �n Italia. Dar ceea ce a
jucat un rol extrem de mare �n fixarea acestor colectivităţi a fost
exploatarea solului; prima funcţie
a aglomeraţiei a fost de ordin economic (calitatea solului, vecinătatea
unui curs de apă sau un drum aflat �n apropiere) - J. Chapelote, R.
Fossier. Satul, desemn�nd o categorie
social-teritorială complexă, constituit �n jurul celor două
centre economice, castelul şi biserica, se consideră că apare
abia spre sf�rşitul secolului al XI-lea, c�nd familiile
ţărăneşti erau concentrate �n astfel de
aşezări, aglomeraţii de gospodării �n jurul cărora
se �ntindeau terenurile arabile. �ncep�nd din secolul al XII-lea şi
p�nă la sf�rşitul Evului Mediu �n viaţa satului se petrece un
proces de progresivă diferenţiere �ntre ţăranii mai
săraci şi cei mai bogaţi. Sub presiunea unor
necesităţi - nevoia de a-şi asigura subzistenţa, nevoia
de a fi protejaţi �mpotriva incursiunilor de jaf -, ţăranii
vor ajunge sub dependenţa seniorului, constituindu-se astfel un sistem
de relaţii economice şi sociale �ntre categoriile
societăţii medievale: sclavii, colonii, servii, ţăranii
liberi. Sclavii. Aşa cum am văzut sclavia - cel puţin �n accepţiunea
clasică - nu reprezenta un segment social foarte numeros �n Evul Mediu
timpuriu, dar nici nu a fost eradicată, chiar dacă Biserica venea cu
precepte prin care se considera că toţi oamenii sunt egali �n
faţa lui Dumnezeu. Biserica �nsăşi folosea munca sclavilor pe
domeniile sale, �n schimb interzicea aducerea �n stare de sclavie a unui
creştin şi propunea stăp�nilor de sclavi, ca o faptă
bună, să-i elibereze (sic!). Istoriografia clasică, ilustrată mai
ales de Marc Bloch, consideră că şerbia, puţin
răsp�ndită �n secolul al IX-lea, i-a �nglobat, progresiv, pe
toţi descendenţii sclavilor carolingieni, ai colonilor incapabili
de a rezista presiunii stăp�nilor şi chiar pe proprietarii unui
alodiu, a căror situaţie economică s-a degradat continuu. La
sf�rşitul secolului al XI-lea şerbii erau constr�nşi, din
punct de vedere fiscal, la plata a trei taxe: chevage - măruntă sumă de bani pe care şerbul
o dădea seniorului� �n chip de
recunoaştere a condiţiei sale inferioare; formariage - taxă datorată de către un şerb
stăp�nului său atunci c�nd dorea să se
căsătorească cu fata unui şerb aparţin�nd unui alt
domeniu dec�t al său; la mainmorte
- un fel de drept de succesiune dat seniorului� de către moştenitorii vreunui şerb, �n caz
contrar bunurile defunctului revenind seniorului. Dacă nu era un adevărat sclav,
şerbul medieval nu era un om liber: �i era interzis să devină
călugăr sau preot, nu putea da �n judecată, nici să
dispună liber de bunurile sale,�
nu era recrutat �n serviciul de oaste, cu excepţia Germaniei unde
exista o cavalerie servilă, nu putea să se mişte liber, fiind
legat de senior printr-o legătură personală. Sclavii nu
posedau nimic, aparţin�nd toată viaţa stăp�nului lor, iar
copiii născuţi de mame sclave deveneau şi ei sclavi. Mai putea
deveni sclav şi un om liber ca urmare a unei pedepse� sau pur şi simplu o disperată
situaţie de mizerie, care-l �mpingea să se v�ndă ca sclav.
Eliberarea sclavilor implica obligativitatea plăţii unei sume de
răscumpărare, a unei taxe (capitatio)
şi obligaţia sclavilor de a răm�ne �n continuare pe domeniul
fostului stăp�n, devenind cottari
adscripti. Sclavii eliberaţi - o categorie juridică
intermediară �ntre sclavi şi oamenii liberi - continuau să
răm�nă dependenţi. Colonii. Această categorie socială este
cunoscută sub numele general de coloni,
tributarii sau specifice aldii
şi aldiones, ultimul folosit mai ales �n izvoarele longobarde.
Juridic liberi ca persoană (ingenui),
ei continuau să fie legaţi, ca şi �n secolele IV-V, de lotul
de păm�nt pe care-l deţineau de la proprietar, fiind astfel, de
fapt, semiliberi. Pentru lotul pe care-l deţineau (colonica), ei datorau proprietarului redevenţe din recolte
şi uneori bani şi prestaţii �n muncă. Instituţia colonatului �şi are originea
�n antichitate; �n Imperiul Roman colonul era un cultivator agricol legat de
păm�ntul pe care �l avea cu drept de moştenire şi pe care-l
cultiva �n schimbul livrării unor produse şi al unui impozit
personal. Colonii Evului Mediu, la fel ca cei din perioada romană, nu
puteau părăsi acest lot, nici să-l v�ndă, nu se puteau
căsători dec�t cu permisiunea seniorului, nu se puteau
căsători �n afara senioriei, nu le era interzisă
căsătoria cu o femeie liberă, dar nici nu era prea uşor
acceptată de senior şi, la fel ca şi sclavul, nu erau
scutiţi de pedepse corporale. �n relaţiile sale cu statul, colonul
avea, �n schimb, o poziţie juridică net superioară sclavului:
putea apela la o instanţă judecătorească, putea să
intenteze proces, putea să depună mărtuire �ntr-un proces, era
supus obligaţiei serviciului militar şi presta jurăm�nt de
credinţă suveranului. �n raporturile sale cu proprietarul, colonul
avea obligaţia să-şi cultive lotul dat, fără să
poată fi obligat la alte obligaţii dec�t cele prevăzute de
dreptul cutumiar. Servii. Termenul de servus
este folosit �n textele epocii carolingiene �n mai multe sensuri, indic�nd la
�nceput sclavul, apoi iobagul, adică servul legat de domeniul unei seniorii
(servus glebae adscriptus). �n
secolul al XI-lea, delimitarea conceptului şi termenului de servus, cu sensul de iobag este
clară şi definitivă; �n texte sunt numiţi homines, rustici, villani. Spre
deosebire de sclav, servul avea personalitate juridică, prin urmare
putea să-şi �ntemeieze o familie şi să-şi constituie
un patrimoniu. Sub aspect economic servul se deosebea de sclav prin faptul
că el poseda patrimoniu real, avea aproape aceleaşi drepturi ca
şi ţăranul liber, �n sensul că posesiunea sa nu mai era
precară şi nu era legat de păm�nt ca şi colonul. Sub
aspect juridic, ceea ce �l definea pe serv �n mod esenţial era faptul
că, �n timp ce sclavul avea �n proprietarul său un stăp�n,
servul avea �n el şi un apărător, căruia, ca atare, �i
datora o compensaţie. M. Bloch spunea, referindu-se la mutaţiile
terminologice imperceptibile pentru un contemporan, că �n Evul Mediu
toţi oamenii - cu excepţia războinicilor şi a clericilor
- erau servi. Ţăranii liberi şi
ţăranii dependenţi. Fie că este desemnat ca manat[1], ca villan[2] sau ca şerb, ţăranul medieval era supus unui stăp�n,
seniorul proprietar al domeniului.�
Ţăranii liberi, mici proprietari individuali sau membri ai
obştilor săteşti, reprezentau �n secolele VI-VIII o
�nsemnată parte a populaţiei Europei apusene. Obştile
săteşti, �ndeosebi de tip germanic, aveau o �nsemnată pondere
�n sistemul relaţiilor agrare �n Italia de Nord, �n nordul şi estul
Galliei, �n Britania anglo-saxonă şi pe tot teritoriul Germaniei de
la est de Rin şi nord de Dunărea superioară şi mijlocie.
Totuşi documentele vremii au referiri extrem de puţine cu privire
la ţăranii liberi, �nc�t această categorie răm�ne cel mai
puţin cunoscută �n cadrul societăţii medievale. Pun�nd accentul pe locul de
reşedinţă al ţăranului, termenul de mansus se referea la �nceput la zona
�mprejmuită a gospodăriei familiei, apoi, circumscria toate
bunurile agricole şi horticole iar �n cele din urmă, cuv�ntul mansus a fost folosit şi ca
unitate de măsură, definind �ntinderea de păm�nt socotită
necesară �ntreţinerii unei familii[3].
Păstr�ndu-şi dreptul de preemţiune (dominum eminens) asupra posesiunilor pe care le concesiona
ţăranilor săi, seniorul primea, de pe fiecare astfel de
mansă, o taxă �n bani sau natură: censul. Structura unei proprietăţi
ţărăneşti diferea după natura aşezării
satului; �n zonele colinare şi �n cele recent defrişate, terenul
agricol al familiei era concentrat �ntr-o singură arie, iar �n regiunile
de c�mpie, unde aşezările erau mai compacte, era �mpărţit
�n mai multe loturi. Ţăranul liber sub raport juridic poseda
in proprio un teren agricol şi
�n acelaşi timp putea primi de la senior o bucată de păm�nt pe
care să o cultive �n schimbul unor obligaţii, fiind, deci,
totodată proprietar şi colon. Lotul de păm�nt deţinut de ţăran
se numea precarium sau precaria, adică lucru
obţinut prin rugăminte, consider�ndu-se că feudalul lua sub
"ocrotirea" lui pe micul proprietar, la "rugămintea"
acestuia. �n virtutea statutului
său, ţăranul liber din punct de vedere juridic avea dreptul de
a purta arme (la vechii germani, omul liber fusese �n primul r�nd
războinic), dreptul de a se �ntruni periodic �n adunări �n care se
aprobau legi sau se �mpărţea dreptatea, de a exploata �n comun
terenuri necultivate (păduri, păşuni) şi de a hotăr�
primirea sau nu de noi membri �n comunitatea sătească. Toate aceste
privilegii, �n provinciile romanizate, au ajuns, chiar din secolul al
VIII-lea, să se piardă, deoarece ţăranul liber a fost tot
mai mult �mpovărat de �ndatoriri, �nc�t situaţia lui de liber se apropia de cea a colonului
şi �n această situaţie multora nu le mai răm�nea dec�t
să caute protecţia unui feudal, ajung�nd �n stare de
dependenţă. Situaţie este ilustrată de Grigore de Tours,
care relatează că �n anul 585, �n timpul foametei care a b�ntuit �n
�ntreaga Gallie, pentru a obţine hrană, săracii intrau �n dependenţă. Datoriile, amenzile
judiciare grele sau impozitele mari sileau adesea pe cei care nu aveau
posibilitatea să le plătească să-şi �nchine
păm�ntul celor bogaţi şi puternici, devenind dependenţi
sau chiar iobagi. Formele de intrare �n dependenţă a
oamenilor liberi erau variate, �n ceea ce priveşte condiţia lor
juridică, natura deţinerii păm�ntului şi obligaţiile
datorate. C�nd ţăranul �şi �nchina păm�ntul şi
persoana unui feudal laic sau ecleziastic, lotul său, devenit din
proprietate posesiune, era numit precaria
oblata, c�nd ţăranul primea de la feudal o bucată de
păm�nt spre a-l munci, acesta era numit precaria data. O formă combinată a acestor două
era reprezentată de precaria
remuneratoria, practicată �ndeosebi de biserică, care spre a-l
stimula pe micul proprietar liber să-şi cedeze păm�ntul sub
forma de precaria oblata, �i adăuga un lot suplimentar, sub formă
de precaria data. �n secolele VI-IX categoriile constitutive ale
ţărănimii dependente din fostele provincii ale Imperiului
Roman de Apus - sclavii �nzestraţi cu gospodărie, colonii,
ţăranii liberi ajunşi �n stare de dependenţă -
treceau printr-un proces de contopire. Aservirea ţărănimii
libere s-a desăv�rşit �n timpul urmaşilor lui Carol cel Mare,
�ndeosebi de la mijlocul secolului al IX-lea, �n condiţiile sporirii
obligaţiilor militare şi fiscale. Oglindind acest proces,
ţăranii dependenţi şi lipsiţi de libertate
personală au fost indicaţi prin numele generic de servi, termenul antic de servus, iniţial propriu numai
sclavilor, fiind extins asupra tuturor celor care �şi pierduseră
libertatea personală. Paralel cu cele două categorii ale
ţărănimii dependente - şerbii şi cei liberi �n
dependenţă - s-a păstrat şi categoria redusă
numericeşte a ţăranilor alodiali, liberi ca persoană
şi totodată mici proprietari de păm�nt. |
[1] manat = din latinul manere (a răm�ne).
[2] villan = locuitor al unei villae.
[3] O familie includea trei
generaţii, ceea ce �nsemna că numărul ei putea fi de 20-30 de
persoane. Mansus ca unitate de măsură varia de la o regiune la alta,
�n funcţie de natura solului şi de toate condiţiile legate de productivitatea
terenului respectiv.