MEMBRII : REVISTA : ŞANTIERE ARHEOLOGICE : CĂRŢI :CURSURI : FORUM : CĂUTARE |
---|
BIBLIOTHECA SEPTEMCASTRENSIS VIII, D. Protase CIMITIRUL SLAV DE LA OCNA SIBIULUI (SEC. VIII-IX)
Din cele 135 de morminte au fost studiate
antropologic resturile osoase provenite din 96 morminte, adică 69,8% din
totalul mormintelor descoperite[1].
Prin cercetarea atentă a culorii osemintelor
s-a stabilit că circa 85 urne conțineau resturi osoase de culoare albastră sau
neagră-vineție arse reducător pe un rug cu focul mocnit depozitate alături
de oase de culoare albă-gălbuie, arse oxidant la un foc puternic.
Culoarea diferită a osemintelor, semnalată la
copiii și indivizii adult-maturi din cele două sexe, este pusă în legătură cu
modul de amenajare a rugului, deschis pentru femei și acoperit pentru
bărbați, practică rituală căreia autorii studiului antropologic îi atribuie o semnificație
simbolică, rămasă nelămurită[2].
În privința ritualului, toate mormintele de
incinerație sunt de tipul ustrinum cum sepulcro (rug cu mormânt), adică
având locul de ardere (rugul) în altă parte[3],
probabil la marginea cimitirului ori în așezare sau chiar în curtea locuinței
familiei defunctului incinerat. Resturile osoase calcinate, împreună cu puțină
cenușă și cărbune, precum și obiectele defunctului erau culese selectiv din rug
și depuse în urnă, pentru a fi duse la locul de înmormântare.
Cantitatea de oseminte depozitate în urne
dacă se ține seama de criteriul arderii și se numără resturile scheletice din
fiecare mormânt diferă de la un caz la altul, în funcție de vârsta
indivizilor și de răbdarea cu care au fost culese de la rugul de ardere în
timpul cercetării. Astfel, numărul resturilor osoase calcinate în mediu oxidant
până la calcificare și identificate cu resturile indivizilor de sex feminin
variază între 1 și 1371 fragmente. În cadrul grupului de oase arse reducător și
atribuite indivizilor de sex masculin, cantitatea osemintelor culese este
cuprinsă între 2 și 672 fragmente, fiind în toate cazurile mai mică decât
numărul osemintelor din prima grupă. Această situație statistică nu reprezintă
toate segmentele scheletice incinerate, deoarece o parte din fragmentele osoase
au rămas pe rugul funerar sau în groapă, de cele mai multe ori răvășită.
Analiza antropologică se bazează pe
observațiile efectuate pe fragmente craniene, diafizele oaselor lungi și
segmentele scheletului. Stabilirea gradului de reprezentare a fiecărui schelet
s-a făcut prin numărarea fragmentelor osoase, iar prin precizarea criteriului
diferit de ardere, pe sexe, indiferent de vârstă (oxidant pentru femei și
reducător pentru bărbați) și identificarea unui număr impar de segmente osoase
omoloage, provenit de la schelete diferite, s-a căutat criteriul diferențierii
sexuale pentru determinarea numărului de indivizi depuși în aceeași urnă. Pentru stabilirea vârstei
și sexului s-au folosit, de asemenea, observațiile de natură morfologică
și scările dimensionale comparativ pentru bărbați și femei[4].
S-au identificat 213/187 indivizi (5
nesiguri), fiind diagnosticați antropologic 131 indivizi (76/79 de sex feminin,
din care 9 nesiguri, și 68 de sex masculin, din care 13 nesiguri)[5].
La cei diagnosticați se mai adaugă încă 19 persoane cu grupa de vârstă
apreciată doar aproximativ, în baza observațiilor făcute pe osemintele
nestudiate.
Statistica pe grupe de vârstă și sex cuprinde
47 de indivizi din grupa de vârstă infans I subadult (33 de sex
feminin și 14 de sex masculin) și 1 senil de sex masculin, precum și 52
de persoane cu sexul nedeterminabil.
Din cercetarea repartiției indivizilor pe
morminte rezultă că 72 morminte au câte un singur individ, iar circa 58
morminte (2 incerte) conțin câte doi indivizi de sex opus.
Observațiile făcute asupra caracterelor
morfologice (constituția robustă și dimorfismul sexual) și datele obținute prin
măsurători efectuate pe resturile osoase din urnele cercetate, prin stabilirea
unor elemente particulare și caracteristici antropologice, distincte la ambele
sexe, ne oferă o caracterizare generală a defuncților studiați.
Astfel, după aspectul general al osemintelor,
din 94 indivizi adulți și maturi (58 femei și 36 bărbați), reprezentând 92 urne
și 2 morminte de inhumație, 43,62% au constituție gracilă, 17, 02% relativ
gracilă, 15,96% relativ robustă și 25, 40% dispun de o constituție robustă.
Statura femeilor studiate: 2 schelete și 9 morminte de incinerație este
supramijlocie (4 femei), mijlocie (3 femei), submijlocie (2 femei) și mică (2
femei). Talia la femei este cuprinsă între 147,7 cm (M. 52, 92) și 158,7 cm (M.
90), ajungând l bărbații din mormintele de incinerație la 162,5 cm, estimată ca
submijlocie.
Întregirea parțială a craniului și a unor segmente din scheletul
postcranian a permis, pe baza caracterelor antropologice, reconstituirea unei
femei cu fruntea lată, occipitalul bombat, nasul de mărime mijlocie și bărbie
ascuțită sau ușor rotunjită. Femei din mormântul de inhumație nr. 115 are
craniul dolicocran, înscriindu-se în
grupul de forme est-europene ale antropologiei clasice[6].
Deoarece caracterele morfologice, aspectul constituției osemintelor și statura
femeilor din mormintele de inhumație nr. 115 și 126 nu se deosebesc de cele ale
femeilor incinerate, autorii cercetărilor antropologice atribuie ambele tipuri
de morminte aceleiași populații, omogenă ca structură antropologică.
Informațiile obținute pe resturile osoase, rareori reconstituibile parțial,
provenite din mormintele de incinerație, rămân izolate și disparate, din
cauza unor factori subiectivi și obiectivi, care au contribuit la degradarea și
reducerea materialului osos utilizat ca eșantion de studiu. Totuși, prin
raportarea la caracterele femeii din M. 115, toată populația înmormântată în
cimitir poate fi plasată în grupul de forme est-europoide clasice. În
sensul arătat ar pleda susțin autorii și alte argumente ca: observarea
unei fațete articulare suplimentare pe marginea antero-inferioară a epifizei
distale a tibiei și a unei prelungiri corespunzătoare, de aspect articular, pe
colul astragalului la doi bărbați și două femei din mormintele de incinerație(M.
9, 20, 43 și 50), planimetria femurului și platicnemia tibiei semnalate
la trei femei etc., care subliniază mai pregnant un mod de viață nomad sau seminomad mai îndepărtat
sau o viețuire mai îndelungată
într-o zonă de dealuri și munte, timp de mai multe generații[7].
Observațiile efectuate pe resturile scheletice ale femeilor din M. 11,
M. 122 și M. 124 au sesizat unele
neconcordanțe de dezvoltare a oaselor brațului și antebrațului, față de craniu
și membrele inferioare. Acestea presupun o dezvoltare puternică a mușchilor
pectoralului și brațelor, în condițiile unei activități îndelungate de ridicare
și transportare, legată eventual de exploatarea sării la Ocna Sibiului[8].
Observațiile făcute asupra copiilor rămân nesemnificative, dar nici
cele efectuate pe oase de la 36 de bărbați, care au constituția robustă sau
relativ robustă, nu sunt în măsură să precizeze, pe baza structurii lor
morfo-funcționale, comportamentul și ocupațiile acestora[9].
Ofranda animală
Din 88 morminte studiate, numai în 20 s-au găsit alături de oseminte
umane și resturi de ofrandă animală, arsă pe rug, odată cu defunctul.
Ofranda animală întâlnită în 17 morminte constă în fragmente de oase de pasăre,
bou, porc, ovicaprine sau câine, puternic calcinate pe rugul funerar, odată cu
defunctul. Majoritatea mormintelor (13) conțin 2-54 fragmente osoase arse
oxidant, provenite de la păsări de curte (găină), asociate pe rug cu osemintele
de femei din grupe de vârstă adult-matur. Alte patru morminte de femei
conțin fragmente osoase de ovicaprine, în trei cazuri împreună cu oase de
pasăre (M. 74 și M. 105), porc sau câine (M. 90). În două morminte (M. 10 și M.
65) de la ofrandă au rămas câteva oase
animale, de talie diferită, nedeterminate ca specie. Într-un singur mormânt (M.
50), atribuit unui individ matur de sex masculin, se păstrează de la ofrandă
trei fragmente de bovideu, iar pe lângă scheletul copilului sugar din M. 89
provine un cuneiform de cal[10].
Resturi de la ospățul funebru
Identificarea în 11 morminte de incinerație, acestea provin de la
animale sacrificate la ospățul funerar. Resturile de la bucățile de carne,
friptă sau fiartă erau aruncate pe rugul funerar al bărbatului sau femeii.
Rămășițele osoase ale ospățului funerar provin de la aceleași specii de
animale (pasăre, bovideu, porc), întâlnite și la ofrandă, pasărea, prezentată
prin fragmente de schelet (craniu, gheară etc.) în trei morminte de femei (M.
8, 9 și 39), se asociază cu resturile osoase ale altui animal nedeterminabil ca
specie. Osemintele de bovideu sunt semnalate în două morminte (M. 28 și 38),
iar resturile osoase atribuite porcului (2-20 fragmente) s-au identificat în
trei morminte (M. 34, 77 și 103). În cele două morminte de copii au fost
determinate resturi de cal și bovideu (?).
Din analiza repartiției resturilor osoase de animale pe grupe de vârstă
și sex ale defuncților rezultă că majoritatea urnelor de ofrandă și ospăț
funerar se întâlnesc în morminte de femei și bărbați și numai în două cazuri la
copii (M. 27 și M. 89). Ofranda este cel mai des întâlnită în mormintele de
femei (16 cazuri), în timp ce urmele ospățului funebru sunt semnalate doar în
patru morminte. Din 69 morminte de
femei un număr de 20 conțin resturi de ofrandă și ospăț funerar,
reprezentând 24,63% din totalul mormintelor cu defuncți de sex feminin. Femeile
sunt însoțite de resturi de pasăre (găină) în 16 morminte, asociate numai cu
ovicaprine (4 morminte), cu porc sau câine (1 mormânt), animale de talie mică
nedeterminabile ca specie (4-5 morminte).
Bărbații au resturi osoase de ofrandă într-un singur mormânt (M. 50) și
ospăț funerar în 7 morminte. Animalele sacrificate ritual sunt bovinele (M.
27?, 38, 50), porcul (M. 34, 58, 77, 103?), la care se adaugă și oase de la
alte animale de talie și vârstă diferită, nedeterminată ca specie. La moartea
defunctului, pe lângă ofranda așezată pe rug, erau sacrificate mai multe păsări
și animale de specii, vârstă și talii diferite.
Prin urmare, sacrificarea unor anumite specii de animale la femeie (pasăre, ovicaprine, rar porc sau câine) și bărbați (bovideu, porc) are o semnificație simbolică, cu caracter ritual[11]. Prezența în morminte a mai multor animale sacrificate arată caracterul sedentar al populației, care se ocupa cu agricultura și creșterea animalelor, fiind relevată totodată starea prosperă a gospodăriei individuale.
[1] Dardu Nicolaescu-Plopșor, Wanda Wolski, Elemente demografice și ritual funerar la populațiile vechi din România, București, 1975, p. 165. Osemintele din 14 morminte de incinerație păstrate la Muzeul Brukenthal și Institutul de Arheologie din Cluj-Napoca au rămas nestudiate, iar oasele din 25 morminte deoarece erau doar sub formă de praf - nu au putut fi recuperate.
[2] Dardu Nicolaescu-Plopșor, Wanda Wolski,, op. cit., p. 219-220.
[3] Vezi și Eugenia Zaharia, Populația românească în Transilvania în sec. VII-VIII (Cimitirul nr. 2 de la Bratei), București, 1977, p. 196.
[4] Dardu Nicolaescu-Plopșor, Wanda Wolski,, op. cit., p. 195.
[5]Ibidem, p. 235 și 243.
[6] Ibidem, p. 226-231.
[7] Ibidem, p. 228-250.
[8] Ibidem, p. 231.
[9] Ibidem, p. 230.
[10] Ibidem, p. 222-223.
[11] Ibidem, p. 223-224.