Author: Sabin Adrian Luca, Sibiu / Hermannstadt Universität
Revue:
NOI DESCOPERIRI
DE PLASTICĂ ENEOLITICĂ
LA TĂRTĂRIA ȘI LUMEA NOUĂ,
JUD. ALBA
. ȘI CÂTEVA PROBLEME ALE TIPOLOGIEI
ȘI CRONOLOGIEI ACESTORA
[1]
Aflându-se
în zone agricole exploatate extrem de intens, materialele arheologice din cele
două situri au fost și sunt răscolite, scoase fortuit la suprafață. Din această
cauză, cele două situri stau la baza unor colecții particulare valoroase, dar
au fost și studiate, prin cercetări sistematice, de foarte multe ori.
Rezultatele cercetărilor sistematice, dar și a celor perieghetice, au adus
celebritatea acestora.
Așezarea
de la Tărtăria este cunoscută în urma unor descoperiri întâmplătoare semnalate
de M. Roska.[2] Situl
arheologic de la Gura Luncii este cercetat sistematic, pentru prima
dată, de K. Horedt între anii 19421943.[3]
Următoarele săpături aparțin lui N. Vlassa și s-au efectuat în anul 1961.[4]
Ultimele săpături sistematice executate aici sunt cele din anul 1989. Aceste
cercetări au fost conduse de I. Paul.[5]
€
1. Fragment
de statuetă (Pl. I/3;
Foto 1/1). Se păstrează capul și pornirea dinspre gât a corpului.
Fragmentul de statuetă este,
după caracteristicile sale de bază, unul dintre cele mai timpurii din noul lot
de la Tărtăria. Masca statuetei este evoluată și ușor pentagonală. Ochii sunt
redați prin două incizii, cea din dreapta feței fiind mai oblică decât cea din
stânga. Nasul este rotund, una dintre nări fiind realizată printr-o impresiune
sub formă de lacrimă. Caracteristică foarte importantă pentru încadrarea
cronologică a piesei, creștetul capului acesteia este tras spre spate, ca la atâtea
alte reprezentări din Banat și Transilvania, la acest orizont cronologic și
cultural.
Piesa este realizată dintr-o
pastă brună, nisipoasă și grosieră. Arderea la care a fost supusă statueta este
bună.
Partea păstrată reprezintă
zona superioară a unui idol coloană evoluat din cei atât de caracteristici
culturii Starèevo-Criș și întâlniți mai ales la sfârșitul fazei timpurii a
culturii Vinèa.
2. Fragment
de statuetă (Pl. I/4; Foto
1/5). Se păstrează capul.
Piesa prezintă o mască
triunghiulară, cu nasul proeminent. Fața este împărțită în două printr-o
incizie foarte fină, întreruptă de nas. Creștetul piesei este teșit. După toate
probabilitățile, privirea reprezentării era îndreptată în sus. Slipul din
vechime al statuetei este căzut în totalitate.
Culoarea fragmentului este
cărămizie, factura nisipoasă și cu arderea slabă, coaptă.
Statueta poate aparține, din
punct de vedere cultural și cronologic, unei faze a culturii Vinèa, varianta
transilvăneană.
3. Cap
de statuetă (Pl. I/6; Foto
4/3).
După toate aparențele, capul
piesei nu are mască. Stilul de realizare a feței (sprâncenele proeminente;
ochii redați prin incizii puțin oblice față de nas; nasul redat realist, chiar
și nările fiind reprezentate prin două impresiuni; gura rotundă) ne indică
faptul că piesa este realizată sub influența unei culturi extracarpatice
(Gumelnița, Sălcuța, Precucuteni).
Fragmentul este brun,
prezintă flecuri de ardere. Statueta este degresată cu nisip, pleavă și are
arderea foarte bună. Piesa este lustruită și slipuită.
Reprezentarea poate fi
încadrată cronologic și cultural într-o etapă a culturii Petrești sau, poate,
Lumea Nouă..
4. Fragment
de altăraș (Pl. II/3; Foto
1/2-3; 4/4).
Partea păstrată din altăraș
are două picioarepostament și o parte dintr-un mic recipient. De asemenea, se
mai păstrează și o protomă antropomorfă, cu mască pentagonalărotunjită și
ochii aproape perpendiculari pe nas, redați prin incizii. De asemenea,
constatăm redarea sprâncenelor cu precizie. Nasul protomei este proeminent și
prelung.
Piesa este de culoare
cărămizie (interiorul vasului este negru), cu factura semifină, nisipoasă,
spatulată și cu arderea bună (secundară în urma unui incendiu, după câte se
pare).
Altărașul face parte dintre
piesele nivelurilor eneolitice, după factură și modul de realizare, poate
Petrești sau Lumea Nouă, de aici.
5. Fragment
de statuetă (Pl. II/4; Foto
3/3) din care se păstrează capul.
Piesa avea pe față o mască
pentagonală din care nu se mai păstrează partea inferioară, ruptă de mai mult
timp. Ochii sunt redați prin incizii adânci, iar nasul este modelat sub forma
unui gurgui de mici dimensiuni. De sub nas pornește o altă incizie, adâncă. Nu
știm cât de mult va fi continuat aceasta. Bănuim că nu foarte mult, ea
reprezentând mai mult ca sigur o nară. Ceafa statuetei este teșită. Sânii
piesei sunt teșiți
Reprezentarea este de
culoare gălbuie, cu factura fină, nisipoasă. Piesa este slipuită și cu arderea
foarte bună.
Toate aceste caracteristici ne îndeamnă să atribuim fragmentul de statuetă nivelurilor târzii, eneolitice, din acest sit.
6. Fragment
de statuetă (Pl. II/6; Foto
4/2).
Una dintre cele mai frumoase
piese ale acestui lot i s-a păstrat doar torsul. Capul, brațele de la umeri
până la încheieturi și picioarele din dreptul coapselor în jos sunt rupte
din vechime. Partea păstrată arată o grijă deosebită a autorului străvechi de a
reda corect amănunte anatomice (de exemplu, numărul degetelor). După toate
aparențele aceasta era așezată pe un tron asemenea multor statuete din cultura
Tisa I.
Statueta este maronie cu
slip cenușiu și arderea foarte bună (miezul piesei este negru). Piesa este
degresată cu nisip fin.
Caracteristicile
statuetei ne fac să o încadrăm, eventual, nivelurilor Petrești sau Lumea Nouă
din acest sit.
7. Cap
(?) realizat dintr-o piatră de râu (Foto 1/6).
De la Tărtăria provine și un
bolovan de râu rotunjit, pe care se disting trăsăturile unei fețe de om.
Aceasta are sprâncenele și ochii semicirculari. Gura este, de asemenea,
semicirculară, largă. Amănuntele de redare a feței, mai degrabă grotești decât
realiste, chiar dacă schematizate, așa cum este arta neoliticului în general,
ne îndeamnă să gândim că ne aflăm în cel mai fericit caz în fața unui joc
al naturii.
€
Așezarea preistorică de la
TărtăriaGura Luncii este unul dintre cele mai importante situri
arheologice transilvănene.[6]
Am putea încadra, măcar tipologic, unele dintre piesele descoperite întâmplător
aici în stratigrafia deja cunoscută.
Primele săpături sistematice
efectuate în anii 19421943 publicate, cele ale lui K. Horedt[7],
sunt după cum ne-o arată ilustrația articolului[8]
mult mai ample decât cele executate de N. Vlassa în anul 1961[9].
Acesta din urmă a mai adăugat secțiunilor și suprafețelor A, C, D, E și BF,
cercetate în anii 19421943, secțiunea H și suprafața G, ambele executate în
anul 1961.[10] Cercetările
cele mai consistente sunt cele din suprafața G care a verificat, de fapt,
profilurile suprafeței C cercetate de savantul sibian.
K. Horedt ne spune că în
săpătura A stratul de cultură are 1,15 m. Chiar dacă și-a adâncit cercetările
până la 2,80 m, acesta nu a mai găsit nimic. Cea mai interesantă observație a
lui K. Horedt este cea după care ceramica turdășană apare la orice adâncime.[11]
Alta este situația în
săpătura B. Acum, stratul de cultură s-a adâncit până la 2,60 m, iar locuința
adâncită descoperită cu acest prilej a fost cercetată până la 3,80 m.[12]
În săpătura C ceramica
pictată pătrunde până la 1,40 m, ceramica turdășană fiind prezentă, din nou, în
toate nivelurile.[13]
În suprafața E s-a ajuns la
pământul virgin la 3,20 m.[14]
După toate aceste săpături,
K. Horedt denumește nivelurile descoperite (Tărtăria I cu bordeie; Tărtăria
IIa, b și c cu locuințe de suprafață).[15]
Foarte importantă este și paralelizarea nivelului Tărtăria IIb cu Boian A, pe
baza unui import ceramic.[16]
Săpăturile lui N. Vlassa au
fost după cum mai afirmam doar verificări ale stratigrafiei cunoscute
anterior. Concluziile lui N. Vlassa le-am folosit într-o lucrare foarte recentă
pentru a paraleliza stratigrafia de la TărtăriaGura Luncii cu cea de la TurdașLuncă.[17]
Stratul 1 de la Tărtăria este similar cel puțin în mare cu nivelul I de la
TurdașLuncă.[18]
Stratul de cultură este subțire și întrerupt, pe alocuri, în ambele situri, iar
locuințele sunt reprezentate prin bordeie cu foarte mult material arheologic.[19]
Cât privește încadrarea
culturală a stratului 1 de la Tărtăria, ne putem permite să constatăm că între
timp s-a demonstrat faptul că Tisa I clasică este contemporană cu Vinèa C, ceea
ce ridică un semn de întrebare la încadrarea extrem de timpurie propusă
pentru stratul 1 de la Tărtăria (în care se află, după autorul citat, și
elemente Starèevo-Criș de fapt, reminiscențe ale acestei culturi semnalate pe
seama apariției plevei tocate folosită ca degresant, paralelizate, în mare, cu
Vinèa A) paralelizat cu Vinèa B1 datorită prezenței elementelor Tisa
I ! Între timp s-a demonstrat că ultimul element genetic, cel Tisa I, este mai
nou, paralel cu Vinèa B2 (faza timpurie Tisa I) și Vinèa C1
(faza clasică Tisa I).[20]
Prezența plevei ca degresant este, după observațiile noastre din stațiunile
turdășene cercetate în ultimii 10 ani, slabă dar consecventă. Punem aceasta pe
seama dezvoltării întârziate a culturii timpurii vinciene, a perpetuării unor
tehnologii arhaice de realizare a pastei ceramicii, observată de noi de
atâtea ori în ultima vreme.
Gh. Lazarovici care este
și cel mai bun cunoscător al realităților vinciene timpurii din România
observa, încă din anul 1979, că: La
Tărtăria, în afara plasticii, . . ., nu au apărut elemente sigure Vinèa A. Prin factura ceramicii, motive și forme,
descoperirile din nivelul I sunt mai
târzii (n.n.) decât cele de la Balta Sărată I, Trnovaèka, Banija, Aradac,
stațiuni aparținând orizontului Vinèa A / B1.[21]
Același autor arăta, în continuare, că: În
Transilvania . . .Cele mai multe elemente socotite Tisa, aparțin în prezent
culturii Szakálhát, grupului Bucovăț sau grupului Turdaș dezvoltat
independent de Vinèa.[22]
Toate aceste observații
concură la o încadrare mai târzie a stratului, poate într-o perioadă contemporană
cu nivelul I de la TurdașLuncă,
fiind încadrat, astfel, în cultura Turdaș, faza veche, sau puțin înaintea
acesteia.
Analizând situația siturilor
vinciene timpurii din Transilvania (Vinèa A13 și B1)[23]
constatam că este posibil ca materialele de această factură din Transilvania să
poată fi încadrate și în momente cronologice mai noi, din cauza unui proces de
regionalizare ce se va fi întâmplat în această provincie istorică a României.
Din cauza fenomenului amintit, ca și pentru faptul că legăturile cu zonele
vincienemamă se vor fi rupt pentru aproximativ două sute de ani, neoliticul
dezvoltat transilvănean îmbracă forme arhaice, de tradiția vinciană timpurie,
peste care se suprapune o ceramică pictată a cărei origini trebuie să o căutăm
în zonele de NV și V ale României.[24]
Stratul 2 de la Tărtăria, numit de N. Vlassa și de fază TurdașPetrești, are
exclusiv locuințe de suprafață[25],
spre deosebire de așezările de la TurdașLuncă
(nivelul II inferior este alcătuit din bordeie, doar nivelul II superior
fiind alcătuit din locuințe de suprafață) și OrăștieDealul Pemilor, punct X2 [26], în care nivelurile clasice
turdășene au un moment de venire (cu locuințe adâncite) și un altul,
ulterior, de sedentarizare (cu
locuințe de suprafață).
Această observație ne
sugerează minimum două idei, deosebite ca finalitate, în ceea ce privește
judecarea stratigrafiei celor două stațiuni:
1. Fie că la TurdașLuncă existența celor două niveluri
vechi de bordeie ar sugera două momente deosebite de venire și implicit un
posibil hiatus între acestea,
observația pledând pentru vechimea mare a primelor bordeie din ambele situri,
dar nu mai devreme de Vinèa B;
2. Fie că la Tărtăria
stratul 1 este legat prin aceeași relație (veniresedentarizare) ca și în
nivelul II (sau intermediar) de la TurdașLuncă
și OrăștieDealul Pemilor, punct X2
(faza veche faza nouă) și atunci acesta este Vinèa B2.
Aceste observații ca și
cea conform căreia stratul 2 de la Tărtăria are 1 m grosime[27]
ar sugera că în el este cea mai bună stratigrafie pentru cultura Turdaș.
Stratul 3 de la Tărtăria este numit de N. Vlassa și PetreștiTurdaș.[28]
Remarcăm, din nou, similitudinea dintre stratigrafia de la TurdașLuncă și Tărtăria (nivelul III din prima
stațiune aparține culturii Petrești AB poate A , pe când stratul 3 de la
Tărtăria aparține, în mare, tot acestei faze).
Trebuie menționată
observația conform căreia: . . .la
Tărtăria lipsește un strat Petrești pur, lipsit de elemente turdășene, așa cum
găsim în așezările Petrești ce-și încep existența mai târziu și într-o zonă ce
depășește aria de maximă extensiune a culturii Turdaș. De altfel, I. Paul
merge și mai departe în monografia dedicată culturii Petrești, domnia sa
afirmând că: Conviețuirea Turdaș
Petrești pare a fi fost de mai lungă durată în această zonă. Ea se încheie până la urmă, și aici, cu
generalizarea treptată a culturii Petrești, sub forma unor așezări de mare
întindere și cu o densă locuire, corespunzătoare fazelor mijlocii (AB) și, mai
ales, târzii (B).[29]
După cum putem observa, situația nu este de loc clară în ceea ce privește
această conviețuire, aceasta părând de cele mai multe ori a se datora a cel
puțin doi factori :
1.
Antrenarea
unor materiale arheologice turdășene în urma construirii locuințelor și
complexelor arheologice petreștene.
2.
Preluarea
unor motive incizate de către petreșteni, acestea având o evoluție proprie în
cadrul culturii Petrești.
Stratul 4 de la Tărtăria este numit de același regretat cercetător clujan, PetreștiCoțofeni. Domnia sa credea că
dintr-un Petrești târziu, neornamentat prin pictare, se poate trece la cultura
Coțofeni.[30] Sigur că
distanța cronologică dintre cultura Petrești, faza B, și cultura Coțofeni este
semnificativă la nivelul cunoștințelor noastre actuale , fapt ce exclude
validarea acestei teorii.
H. Dumitrescu observă faptul
că purtătorii culturii Coțofeni preferă cel puțin pentru fazele timpurii
același tip de habitat ca și comunitățile neolitice de tip Turdaș sau Petrești[31],
observație care ni se pare semnificativă pentru definirea tipului economic
caracteristic la sfârșitul eneoliticului.[32]
La toate aceste observații se pot adăuga și cele obținute în anul 1989, când nivelurile de locuire stabilite anterior s-au confirmat.
€
Toate aceste
idei au fost reamintite cititorului avizat pentru a încerca să încadrăm cronologic
și cultural măcar unele dintre piesele colecției publicate cu acest prilej.
Ne referim la piesele de la Pl. I/3-4, 6 ;
II/3-4, 6. Luate după caracteristicile tipologicostilistice
de bază aceste statuete pot fi împărțite în cel puțin două loturi ce ar aparține
și la două orizonturi cronologice distincte.
Lotul 1
cuprinde statuetele de la Pl. I/3-4 și II/3-4.
În interiorul lotului 1 s-ar putea distinge și subloturi. Acestea sunt cerute
de existența statuetei de la Pl. I/3 pe de o parte, a statuetelor de la Pl.
I/4; II/4 pe de altă parte și, în sfârșit, a altărașului de la Pl. II/3.
Aceste subgrupe ar avea și
valențe cronologice, subgrupa 1 fiind cea mai veche, prin piesa de la Pl.
I/3. Pe baza unor statuete asemănătoare s-a cerut și vechimea mare a complexului
ritual descoperit de N. Vlassa la Tărtăria.
[33]
Acesta era alcătuit din 26 de statuete din lut ars, doi
idoli cicladici de alabastru, o brățară din scoică Spondylus și trei
tăblițe cu semne incizate. Lângă acestea se aflau osemintele în dezordine
ale unui individ de 3540 ani trecute prin foc, iar altele sparte. N. Vlassa
se gândea și la o formă de canibalism ritual.
[34]
Văzând cum arată piesele
antropomorfe de lut din arealul vincian, la orizontul cronologic invocat,
constatăm că statuetele antropomorfe de la Gornea[35],
Balta Sărată[36] sau
Liubcova[37] pot fi baza
tipologică pentru statuetele din lotul de la Tărtăria, dar nici unele din cele
invocate nu reprezintă o secvență atât de comprimată structural ca și depozitul
transilvănean. Impresia pe care o am este că acest complex cel descoperit de
N. Vlassa este cu adevărat ritual și nu are legătură cu stratigrafia
cunoscută până acum în acest sit, mai precis cu stratul 1 , groapa în care
s-au depus piesele neținând de straturile de locuire de la Tărtăria, ci
de un moment mai vechi, localizat cronologic într-o etapă anterioară. Cei care
au depus statuetele în groapă erau fie în trecere, fie au realizat un ritual de
inițiere sau consacrare ale cărui semnificații ne scapă, locul sacru nefiind
locuit decât după ce s-a uitat care sunt semnificațiile actului religios în
sine sau când populația neolitică și-a modificat ceva din modul specific de a
se raporta la divinitate. Această modificare s-a împlinit o dată cu apariția
culturii Turdaș, așa cum o definim noi astăzi.
De câte ori s-a analizat
acest complex de cult a fost foarte greu ca el să se raporteze și cronologic la
stratigrafia de aici, tipologia statuetelor cerând o încadrare timpurie, iar
ceramica nepermițând, decât forțat, aceasta.[38]
Credem că aici este cheia problemei încadrării cronologice a complexului ritual
de la Tărtăria, dar și a unor niveluri vechi a stațiunilor cu stratigrafie deja
consacrată din Transilvania. Conservatorismul comunităților vinciene timpurii
de aici amintit deja se poate observa atât în păstrarea unor caracteristici
arhaice, vinciene vechi, în ceramica turdășană dar, mai ales, în plastica ce
apare în aceste stațiuni. Aceasta, cultura Turdaș, respectă, la un orizont
cronologic Vinèa B sau C, cutumele stabilite de vincieni încă din faza A a
culturii lor, după ce aceștia le abandonaseră de mult în zonele de origine. Cum
se poate explica altfel faptul că masca statuetelor din Transilvania este
triunghiulară sau ușor pentagonală , simplă, în tot neoliticul dezvoltat,
dar și în cultura Turdaș, așa cum este caracteristică doar în fazele timpurii
ale culturii Vinèa în Yugoslavia și Banatul de S ?[39]
Cum se poate explica faptul că toate statuetele vinciene și turdășene din
Transilvania au ochii incizați după cel mai simplu tipar vincian, mult
complicat în fazele dezvoltate și finale ale culturii în zonelemamă ?[40]
Pentru exemple din Transilvania în sprijinul acestor observații nu mă pot
referi decât la descoperirile stratigrafiate, din ultimul timp, de la Romos[41]
și TurdașLuncă [42],
neuitând de descoperirile mai vechi de la Turdaș[43],
dar și de cele de la Tărtăria, publicate de N. Vlassa.
Emblematic este și faptul că
masca Statuetei de la Liubcova este triunghiulară, nu pentagonală cum ar
cere-o orizontul cronologic și cultural la care se încadrează piesa.[44]
Tot pilduitor este și exemplul așezării de tip tell de la Chișoda Veche unde
statuetele realizate într-un stil vechi, cu mască triunghiulară, apar în
aceleași bordeie cu cele având mască pentagonală.[45]
Deci, tipologia formelor de mască nu respectă întotdeauna nici chiar în
cultura Vinèa cutumele stabilite până acum drept reguli generale.
Lotul 2 cuprinde statuetele
de la Pl. I/6 și II/6.
Modul de schematizare a feței
în cazul piesei de la Pl. I/6 este apropiat de
cel din culturile de la sud de Carpați
[46]
, chiar dacă maniera de lucru a statuetei păstrează certe
influențe locale.
În cazul celei de a doua piese
(PL. II/6) observăm că suntem în fața unei statuete
ce provine, cu siguranță, din nivelurile eneolitice de tip Petrești din acest
sit. Bustul își regăsește analogii în cultura Vinèa
[47]
, acest tip de statuetă putând să fie înrudită și cu cele
figurate pe tron, din cultura Tisa I
[48]
.
Ambele tipuri de piese arată
deschiderea spre vest și spre sud a lumii eneolitice transilvănene și
legăturile culturale și de ce nu ? comerciale din epocă.
Probabil că aceste piese
provin dintr-un nivel stratigrafic în care se produce o sinteză între
elementele turdășene, Lumea Nouă și Petrești.
8. Fragment
de statuetă (Pl. I/1; Foto
3/1-2) din care se păstrează doar capul.
Masca de pe fața statuetei
este pentagonală, arcuită. Ochii sunt incizați și oblici. Nasul este realist,
legat de sprâncene și are o singură nară redată printr-o impresiune rotundă.
Creștetul capului este teșit și perforat verticaltransversal, din loc în loc.
Piesa este cărămizie,
nisipoasă, fină și cu arderea foarte bună.
Piesa poate aparține nivelului celui mai vechi de la Lumea Nouă, mai precis culturii Vinèa sau Turdaș.
9. Fragment
de statuetă (Pl. I/2;
Foto 2/1-2). Se păstrează corpul acesteia.
Piesa este modelată
respectând calitățile realismului generalizat în neolitic și eneolitic.
Postamentul pe care este figurat bustul reprezintă picioarele. La baza acestuia
se află două incizii scurte, paralele și suprapuse. Postamentul prezintă o
alveolare rotundă la partea sa inferioară. Sânii, care trădează sexul feminin
ai reprezentării la fel ca și fesele, ferm reprezentate , sunt modelați
realist, fiind figurate până când și sfârcurile acestora. Pe spatele statuetei
se pot observa mai multe incizii. Către fese sunt două incizii, dinspre care
pornesc spre umeri incizii reprezentând un triunghi cu vârful în jos, umplut cu
o rețea complicată de incizii scurte. Brațele reprezentării sunt desfăcute în
lateral.
Acest fragment de statuetă
ne sugerează faptul că, uneori, inciziile ce sunt realizate pe piesele
neolitice sau eneolitice pot să reprezinte nu numai părți de vestimentație ci
chiar tatuaje.
Reprezentarea este
cărămizie, nisipoasă, semifină și cu arderea bună.
10. Fragment
de statuetă (Pl. I/5;
Foto 4/1). Din piesă se păstrează capul și o parte din corp.
Aceasta este una dintre cele
mai realiste piese din lotul Lumea Nouă. Masca ce-i acoperă fața este
triunghiulară. Trăsăturile feței sunt deosebit de realist redate, aidoma unui
portret. Creștetul piesei este teșit și perforat verticaltransversal din loc
în loc. Mai mult, pe părțile extremlaterale ale piesei există două agățători
perforate. Din piesă s-a păstrat și sânul drept, teșit, precum și umărul din
dreapta pe care se pot distinge niște văluriri care reprezintă, în viziunea
noastră, modul de redare al părții superioare a îmbrăcămintei.
Statueta este bruncenușie,
degresată cu nisip și pleavă și cu arderea slabă, coaptă.
Piesa poate aparține nivelului cu același nume din așezarea de unde provine lotul de statuete.
11. Fragment
de statuetă (Pl. II/1; Foto
1/4). Piesa prezentată reprezintă o parte din tors.
Partea păstrată din statuetă
are atribute sexuale feminine și anume sânii redați prin două gurguie ascuțite
și fesele modelate proeminent. La această piesă fesele sunt despărțite printr-o
incizie adâncă. Pe spatele reprezentării se poate distinge un capăt de incizie
oblică (parte din inciziile care figurau părul ?).
Piesa este neagră, semifină,
nisipoasă și cu arderea bună.
După factură și caracteristicile generale statueta poate proveni din nivelurile culturii Lumea Nouă sau, poate, culturii Turdaș.
12. Fragment
de statuetă (Pl. II/2; Foto
2/3). Piesa prezentată reprezintă o parte din tors păstrat de la gât până
către primul sfert al coapselor.
Reprezentarea este
ornamentată cu incizii dispuse după cum urmează. Pieptul prezintă un triunghi
incizat cu vârful în jos. În interiorul său sunt incizii paralele cu una dintre
laturi. Spatele prezintă trei incizii unghiulare, paralele, ce pornesc dinspre
fese cu vârful în sus. Dinspre umeri pornesc alte incizii unghiulare dispuse
invers. Aceste incizii pot să reprezinte o piesă de îmbrăcăminte (cămașă).
Lucru inedit, piesa prezintă o umflătură modelată plastic la partea inferioară
a torsului și nu are modelate fesele. Aceste amănunte ne îndeamnă să considerăm
statueta ca fiind masculină, una dintre puținele cu acest sex din neolitic și
eneolitic.
Brațele statuetei sunt
modelate orientate în lateral, fiind perforate.
Piesa este neagră la
culoare, semifină, nisipoasă și cu mică folosită ca degresant în pastă. Arderea
la care a fost supusă este arderea bună.
13. Fragment
de statuetă (protomă ?) (Pl. II/5; 2/4).
Atașarea reprezentării la un
vas a făcut ca modul de simbolizarea a atributelor sale esențiale să fie foarte
schematizate. Privirea reprezentată prin ochii incizați este orientată în sus,
nasul este prelung, nările sunt realizate prin două impresiuni rotunde.
Inciziile de pe pieptul și spatele protomei sugerează înfășarea acesteia.
Piesa este cărămizie,
semifină, nisipoasă și cu arderea foarte bună.
După factură și caracteristicile generale statueta poate proveni din nivelurile culturii Lumea Nouă sau, poate, culturii Turdaș.
€
Acest articol ne permite să
emitem și unele opinii care nici nu mai trebuie justificate prin trimiteri
bibliografice deoarece sunt un bun comun pentru cei care cunosc realitățile
neoliticului și eneoliticului din Banat, Crișana și Transilvania.
Observația de la care pornim
este cea după care statuetele întregi apar extrem de rar în perioada străveche.
Este clar, după noi, că această observație se poate transforma într-o axiomă,
într-o regulă strictă a comunității neolitice sau eneolitice. Dacă statuetele
întregi sunt mai dese în neoliticul timpuriu (mai ales cele de tip Venus, dar
atenție, acestea au și atribute falice evidente), o dată cu neoliticul
dezvoltat și cu eneoliticul acestea sunt tot mai rare. Puținele descoperite
întregi sunt așa în mod cert datorită unor întâmplări.
Cum sunt rupte statuetele ?
Există mai multe modalități
de rupere a capului de trunchi, dar și de fragmentare a trunchiului căruia în
prealabil i s-a îndepărtat capul. Dar să vedem, mai departe, care sunt
variantele acestui ritual.
Capul este secționat de corp
prin mai multe procedee:
-
Prin
prinderea într-o mână a corpului și în cealaltă a capului și, mai apoi, prin
răsucirea s-au smulgerea capului; dacă acesta capul a fost modelat separat
și prins de corp prin procedeele la îndemână în epocă, acesta rămâne întreg;
-
Prin
lovirea capului statuetei de un obiect tare; în acest caz capul statuetei se
desprinde la fel ca mai sus, dar părți ale capului (ceafa, creștetul, părți din
mască) se desprind;
-
Prin
lovirea capului de un suport elastic (dușumea, pământ etc.); în acest caz capul
se poate desprinde alături de părți din umerii statuetei, secționarea acestuia
nemaifiind atât de clară față de restul corpului;
-
Prin
aruncarea statuetei; în acest caz, secționarea capului survine în urma unei
întâmplări, deci desprinderea părții anatomice amintite nu mai rezultă după
reguli bine stabilite înainte;
-
În
sfârșit, ruperea statuetei se poate datora și unor intervenții ulterioare.
Corpul, o
dată secționat, poate fi și el, la rândul său, resecționat:
-
Printr-una
dintre metodele enumerate mai sus se secționează, de obicei, picioarele de
restul corpului; această acțiune are drept rezultat ruperea picioarelor /
postamentului sub fese, care rămân cu torsul.
Mâinile, ca parte a torsului
statuetelor, se rup în mai multe moduri:
-
În
cazul în care sunt modelate în lateral, schematizate, brațele se rup în dreptul
perforațiilor în cazul în care acestea există sau se desprind în zona lipirii
de corp;
-
În
cazul în care acestea sunt modelate realist acestea se desprind în așa mod
încât se pierd brațele și antebrațele;
-
Modalitățile
de rupere a mâinilor survine tot în urma unor gesturi ca mai sus.
De cele mai multe ori,
procesul de rupere, distrugere a statuetelor este intenționat, desfășurat
rațional.
1.
Alba
IuliaLumea Nouă. Fragment de
statuetă. Cap. Cărămizie, nisipoasă, fină, cu arderea foarte bună.
2.
Alba
IuliaLumea Nouă. Fragment de
statuetă. Corp. Cărămizie, nisipoasă, semifină, cu arderea bună.
3.
TărtăriaGura Luncii. Fragment de statuetă. Cap
și pornirea corpului. Brună, nisipoasă, grosieră, cu arderea bună.
4.
TărtăriaGura Luncii. Fragment de statuetă. Cap.
Cărămizie, nisipoasă, cu arderea slabă, coaptă.
5.
Alba
IuliaLumea Nouă. Fragment de
statuetă. Cap și o parte din corp. Bruncenușie, degresată cu nisip și pleavă,
cu arderea slabă, coaptă.
6.
TărtăriaGura Luncii. Cap de statuetă. Brună cu
flecuri de ardere, degresată cu nisip și pleavă, cu arderea foarte bună,
lustruită și slipuită.
1.
Alba
IuliaLumea Nouă. Fragment de
statuetă. Parte din trunchi. Neagră, semifină, nisipoasă, cu arderea bună.
2.
Alba
IuliaLumea Nouă. Fragment de
statuetă. Parte din trunchi. Neagră, semifină, nisipoasă, mică, cu arderea
bună.
3.
TărtăriaGura Luncii. Fragment de altăraș.
Cărămiziu (interiorul vasului negru), semifin, nisipos, spatulat, cu arderea
bună (secundară).
4.
TărtăriaGura Luncii. Fragment de statuetă. Cap.
Gălbuie, fină, nisipoasă, slipuită, cu arderea foarte bună.
5.
Alba
IuliaLumea Nouă. Fragment de
statuetă (protomă ?). Cărămizie, semifină, nisipoasă, cu arderea foarte bună.
6.
TărtăriaGura Luncii. Fragment de statuetă.
Maronie, slip cenușiu, cu arderea foarte bună (miezul piesei este negru).
AAASH Acta
Archaeologica Academiae Scientiarum Hungaricae, Budapesta.
AAC Acta Archaeologica Carpathica, Cracovia.
AB(SN)
Analele Banatului (serie nouă),
Timișoara.
ActaMN
Acta Musei Napocensis, Cluj-Napoca.
ActaMP
Acta Musei Porolissensis, Zalău.
AD
AÉ Archaeologiai Értesitö, Budapesta.
AICSU Anuarul Institutului de Cercetări SocioUmane, Sibiu.
APA Acta Praehistorica et Archaeologica, Berlin.
Apulum Acta Musei Apulensis, Alba Iulia.
AR Archaeometry in Roumania, București.
AttiX
Atti del X Simposio Internaționale sulla
fine del Neolitico e gli inizi dell'Etá del Bronzo in Europa
(în volumul Il passagio del neolitico
all'etá
del Bronzo nella regione Alpine), Lazise Verona, 812 aprile, 1980.
AVSL Archiv des Verains für
Siebenbürgische
Landeskunde, Neue Folge, Hermannstadt/Sibiu.
Balcanica Balcanica. Annuaire de L'Institut des études
Balkaniques, Belgrad.
Banatica
Banatica, Reșița.
BA Biblioteca de arheologie.
Institutul de arheologie, București.
BAI Bibliotheca Archaeologica Iassiensis, Iași.
BBAMÉ
Á Béri
Bálogh
Adam Muzeum Évkőnyvé,
Székszárd.
BCSS Buletinul cercurilor științifice studențești, Alba Iulia.
BHAB
Bibliotheca Historica et Archaeologica
Banatica, Timișoara.
BMA Bibliotheca Musei Apulensis, Alba Iulia.
BMN Bibliotheca Musei Napocensis, Cluj-Napoca.
CA Comori arheologice, București.
CB Caiete Banatica seria arheologie, Reșița.
CCA Cronica Cercetărilor Arheologice, București.
CCDJ Cultură și Civilizație la Dunărea de Jos, Călărași.
CI Cercetări istorice, Iași.
CISPP 2 Actes
VIII CISPP (Congresul internațional de științe pre- și protoistorice),
Belgrad.
ComSA
Comunicări. Seria arheologie,
Craiova.
Corviniana
Corviniana. Acta Musei Corvinensis,
Hunedoara.
Corresp. Correspondenzblatt
der Deutschen Gesselschaft für Anthropologie, Ethnologie und Urgeschichte,
Berlin.
Crisia Crisia, Oradea.
Cumidava
Cumidava, Brașov.
Dacia
Dacia. Recherches et découvertes
archéologiques
en Roumanie, București.
DaciaNS Dacia.
Revue d'archéologie
et d'histoire ancienne, Nouvelle Série, București.
DolgSz
Dólgózatók
a Szegedi Jószef
Tudományegyetem
Archaeologiái
Interzeből,
Szeged.
Drobeta
Drobeta, Drobeta-Turnu Severin.
ÉrdMúz Érdély
Múzeum,
Cluj.
ForVL Forschungen zur Volks- und Landeskunde, Sibiu.
FRP Festschirft für Richard Pittioni, Viena.
FU Freiburger Universitätsblätter, Freiburg.
HTRTÉ A
Hunyadmegyei Történelmi
és
régészeti
Társulat
Évkönyve,
Deva.
Germania Germania.
Anzeigen der RömischGermanischen
Kommision des Deutschen Archäologischen Instituts, Frankfurt.
Godinyak
Godinyak, Centar za
balkaniloska ispitivanja, Beograd.
ITSR Istorie și tradiție în spațiul românesc, Sibiu.
JAMÉ Jósa András Múzeum Évkönyve, Nyiregyháza.
KözlC Közlemények,
Cluj.
LNMDR The
Late Neolithic of the Middle Danube Region, Timișoara.
LNTR
The Late Neolithic of the Tisza Region,
Budapesta Szolnok.
Marisia Marisia. Studii și materiale, Târgu Mureș.
MCA Materiale și cercetări arheologice, București.
MCD In memoriam Constantini Daicoviciu, Cluj.
MemA Memoria antiquitatis, Piatra Neamț.
MemMCSN
Memoria Museo Civico Stato Nationale,
Verona.
Mitteilungen
Mitteilungen aus dem Baron Brukenthalischen Museum, Sibiu.
MFMÉ A Móra
Ferenc Múzeum
Évkönyve,
Szeged.
MN Muzeul Național, București.
OrăștieFD
Orăștie. Fragmentarium documentar,
Orăștie.
PBF Prähistorische
Bronzefunde.
Peuce Peuce, Tulcea.
PMJH Publicațiile Muzeului Județean Hunedoara, Deva.
Pontica Pontica, Constanța.
PPS Proceedings of the Prehistoric Society, Cambrige.
PZ Prähistorische
Zeitschrift, Berlin.
RA Rassegna di Archaeologia (L'Etá del Rame in Europa),
7, Firenze, 1988.
RC Rubané
et Cardial, Liège, 1990.
RevMuz
Revista Muzeelor, București.
RTIH Rellation ThracoIllyroHelleniques, București 1994.
Sargetia
Sargetia. Acta Musei Devensis, Deva.
SAA Studia Antiqua et Archaeologica, Iași.
SC Studii și comunicări, Sfântu Gheorghe.
SCIV(A) Studii
și comunicări de istorie veche (și arheologie), București.
SIBan Studii de istorie a Banatului, Timișoara.
SIT Studii de Istorie a Transilvaniei, Cluj-Napoca.
StComB
Studii și Comunicări Brukenthal,
Sibiu.
StComCar
Studii și Comunicări de etnografie și
istorie, Caransebeș.
StComSM
Studii și Comunicări. Satu Mare,
Satu Mare.
StUnivBB
Studia Universitatis BabeșBolyai,
Series Historiae, Cluj.
StUnivBBT Studia
Universitatis BabeșBolyai, Theologia graecocatholica Varadiensis, Oradea.
St Studijné
vesti,
Nitra.
TÉG
(red.) G. Téglás,
Hunyadvármegye Története
(I, Hunyadvármegye
földejének
története
az őskortól
a honfoglalásig),
Budapesta 1(1902).
Tib StComC Tibiscum
Studii și comunicări Caransebeș, Caransebeș.
Tibiscus
Tibiscus, Timișoara.
VAH
Varia Archaeologica Hungarica. Neolithic
of Southeastern Europe and ist near Eastern Connections, Szolnok Szeged.
VCRCC The
Vinèa Culture, its Role and Cultural Connections, Timișoara.
VPMIST Viață
privată, mentalități colective și imaginar social în Transilvania, Oradea
Cluj-Napoca.
VW Vinèa
and its World, Belgrad.
Zf.E Zeitschrift für Ethnology, Berlin.
Ziridava
Ziridava, Arad.
Literatură
ALDEA 1968 Aldea I. Al., O statuetă cu cap mobil de la Petrești. Sargetia 5
(1968) 11-13.
BĂLĂNESCU 1979
Bălănescu D., StComCar (1979) 33-41, 9
planșe.
1982 StComCar 4 (1982)
113-120.
BERCIU 1968 Berciu
I., Apvlvm 7 (1968, 1) 53-60.
BERCIUBERCIU
1949 Berciu D., Berciu I., Apvlvm 3 (1949)
1-43.
COMȘA 1971b Comșa E., Banatica 1 (1971) 85-89.
1995 Statuetele antropomorfe
din epoca neolitică pe teritoriul României. BA 13, București (1995).
DRAȘOVEAN 1996 Drașovean Fl., Cultura Vinèa târzie (faza C) în
Banat. BHAB 1 (1996).
DUMITRESCU
1968 Dumitrescu Vl., Arta neolitică în
România. București (1968).
1974 Arta preistorică în
România. București (1974).
1980 The Neolithic Settlement
at Rast (South-West Oltenia, Roumanie). BAR 72 (1980).
19871988 ActaMN 2425 (19871988)
29-68.
HEGEDÜSMAKKAY
1987 Hegedüs K., Makkay J., VéstöMágor. LNTR
(1987) 85-104.
HOREDT 1949 Horedt
K., Apvlvm 3 (1949) 44-69.
KALMAR 1999 Kalmar Z.,
NeoEneoliticul din Transilvania. Cluj-Napoca (1999).
KOREK 1987 Korek J., SzegvárTüzköves.
LNTR (1987) 47-60.
1989 Die Theiss-Kultur in der
Mittleren und Nordischen Theissgegend. Budapesta (1989).
LAZAROVICI
1970 Lazarovici Gh., Cultura Vinèa
A în Banat. ActaMN 7 (1970) 473-488.
1971b Faza a IV-a a culturii
Starèevo-Criș
în Banat. ActaMN 8 (1971) 409-413.
1971c Difuziunea unor
civilizații neolitice la Dunărea de Jos. Pontica 4 (1971) 31-40.
1973a Tipologia și cronologia
culturii Vinèa
în Banat. Banatica 2 (1973) 25-56.
1975 ActaMN 12 (1975) 13-34.
1977c GorneaPreistorie. CB 5
(1977).
1979 Neoliticul Banatului. BMN
4 (1979).
LAZAROVICIKALMAR
1991
Tărtăria. Cluj-Napoca (1991).
LAZAROVICISTRATAN
1973 Lazarovici Gh., Stratan I., ActaMN 10
(1973) 455-464.
LAZĂR
19741975
Lazăr A., Sargetia 1112 (19741975)
11-18.
LEKOVIÆ
1990 Lekoviæ V., The vinèanization
of Starèevo
Culture. VW (1990) 67-74.
LUCA
1989(1990) Luca S. A., Apvlvm 26 (1989 / 1990) 49-54.
1990 Banatica 10 (1990) 6-44.
1991 BAI 4 (1991) 266-271.
1994 SCIVA 45 (1994, 4)
363-367.
1995 ForVL 38 (1995, 1 2)
85-90.
19951996 Sargetia 26 (19951996,
1) 45-62.
1997 Așezări neolitice pe
valea Mureșului (I). Habitatul turdășean de la OrăștieDealul Pemilor (punct X2). Alba Iulia, BMA 4 (1997).
1997a Un complex ritual de la
TurdașLuncă (jud. Hunedoara). Apvlvm
34 (1997) 37-42.
1998 LiubcovaOrnița. Monografie arheologică.
Târgoviște (1998).
1999 Apvlvm 36 (1999) 5-33.
2000 SAA 7 (2000) 90-120.
2001 Apvlvm 38 (2001, 1) 27-54.
2001a Festschrift für Gheorghe Lazarovici. BHAB 30 (2001)
123-191.
LUCACIUGUDEANROMANDRAGOTĂ
2000 Luca S. A., Ciugudean H., Roman C., Apvlvm 36 (2000, 1) 1-50.
2000a Angvstia 5 (2000) 37-72.
LUCADRAGOMIR
1987 Luca S. A., Dragomir I., Banatica 9
(1987) 31-42.
1989 DaciaNS 33 (1989)
229-234.
LUCAIERCOȘAN
1998 Luca S. A., Iercoșan N., AB(SN) 6 (1998)
153-166.
LUCA ILIEȘ
BULZAN 2000 Luca S. A., Ilieș C., Bulzan S.,
StUnivBBT 45 (2000, 1) 109-163.
MAKKAY 1990 Makkay J., A tartariai leletek.
Budapesta (1990).
MILOJÈIÆ
1965 Milojèiæ
Vl., Germania 43 (1965) 261-273.
MOROZ 1983 Moroz M.-P., Banatica 7 (1983) 53-58.
PAUL 1969 Paul I., StComB 14 (1969) 33-88.
1992 Cultura Petrești.
București (1992).
1995 Vorgeschichtlische
Untersuchungen in Siebenbürgen. Alba Iulia (1995).
RACZKY 1987 Raczky
P., LNTS (1987) 61-84.
ROSKA 1928 PMJH 34 (1928) 3-27.
1941 Die Sammlung Zsófia von
Torma. Cluj (1941).
1942 Érdély
régészeti
repertoriumá.
Cluj (1942).
STANKOVIÆ
1986 Stankoviæ S., The Altars
and Prosopomorphic Lids from Vinèa. Belgrad (1986).
TASIÆ
1973 Tasiæ N., Neolitska
Plastika. Belgrad (1973).
TASIÆTOMIÆ
1969 Tasiæ N., Tomiæ
E., Crnokalaèka
Bara. Naselje starèevacke i vinèanske kulture.
KruevacBelgrad (1969).
VASIÆ
1936 Vasiæ M. M., Preistorièka
Vinèa.
Belgrad (1936, 3).
VLASSA 1962 Vlassa N., StUnivBB (1962, 2) 23-30.
1963 DaciaNS 7 (1963) 485-494.
1966 Sargetia 4 (1966) 9-16.
1970 ActaMN 7 (1970) 3-39.
1971 Apvlvm 9 (1971) 21-63.
1976 Neoliticul Transilvaniei. BMN 3 (1976).
1987
The Late Neolithic of the Tisza Region.
BudapestaSzolnok (1987).
[1] Materialele arheologice descrise cu acest prilej se află în colecția personală Gheorghe Alungulesei. Ele au fost recoltate în urmă cu mai mulți ani, în urma unor periegheze succesive efectuate pe cele două mari situri neolitice transilvănene. Piesele sunt păstrate la locuința descoperitorului.
[2] ROSKA 1942, 21, Nr. 77.
[3] HOREDT 1949, 44-57.
[4] VLASSA 1962, 23-30; 1963, 485-494; 1976, 28-43.
[5] Din colectivul de cercetare au mai făcut parte și Al. Aldea, H. Ciugudean, Fl. Drașovean și S. A. Luca.
[6] VLASSA 1976, 28-31.
[7] HOREDT 1949.
[8] Idem., Fig. 1, 4-8.
[9] VLASSA 1976, Fig. 1-3.
[10] Idem., Fig. 1.
[11] Idem., 49.
[12] Idem., 50.
[13] Idem., 51-52.
[14] Idem., 53.
[15] Idem., 53-54.
[16] Ibidem. Probabil Precucuteni I sau II.
[17] LUCA 2001, 147-151.
[18] Idem.,
147.
[19] VLASSA
1976, 29.
[20] DRAȘOVEAN 1996, 87-89.
[21] LAZAROVICI
1979, 123.
[22] Idem.,
159.
[23] LUCACIUGUDEANROMANDRAGOTĂ 2000; 2000a; LUCA 2001, 97-124.
[24] LUCA ILIEȘ BULZAN 2000; LUCA 2001, 124-139; 2001a; 2001b.
[25] VLASSA
1976, 30.
[26] LUCA 1997b. Locuințele fazei vechi sunt adâncite, iar cele ale fazei noi sunt de suprafață.
[27] VLASSA
1976, 29.
[28] Idem.,
30.
[29] PAUL
1992, 20.
[30] VLASSA
1976, 30.
[31] LAZAROVICIDUMITRESCU
19851986, 8.
[32] CIUGUDEAN
2000.
[33] VLASSA 1976, 31, 34, Fig. 6; 125.
[34] Idem., 31.
[35] BĂLĂNESCU 1979; pentru încadrarea cronologică și culturală: LAZAROVICI 1977..
[36] BĂLĂNESCU 1982; pentru încadrarea cronologică și culturală: LAZAROVICI 1975.
[37] LUCA
1990; 1998a; nivelurile VIII.
[38] MILOJÈIÆ 1965; MAKKAY 1990.
[39] Tip a și b la TASIÆ 1973, 23, Sl. II.
[40] Idem.,
Sl. I tip a.
[41] LUCA 19951996, T. III.
[42] LUCA 1997a; 2001, 81, 88-91, Fig. 6; 7/7.
[43] ROSKA 1928; 1941; 1942.
[44] LUCADRAGOMIR
1987; 1989; LUCA 1989(1990); 1991.
[45] RADU 1979, 67, Pl. IIII.
[46] DUMITRESCU 1974, Fig. 243, 251/1, 259- 261.
[47] TASIÆ 1973, T.XLVII/179; LIII; LXI; LXVIII.
[48] KOREK 1987, 53-57, Fig. 14-16; RACZKY 1987,
Fig. 32-35, 37; HEGEDÜSMAKKAY 1987, Fig. 7-10; X X X 1987, copertă; vase de același tip se întâlnesc și în
cultura Gumelnița: DUMITRESCU 1974, Fig. 256-258..
[49] BERCIUBERCIU 1949, 1-2.
[50] BERCIU 1968, 54-55.